utorok 6. decembra 2011

24. - 27. apríl 2011 Hamburg

-
Úvod

Na pozvanie Betkinho bratranca Ferka, sme ho v dňoch 24. až 27. apríla navštívili v Hamburgu. V tomto meste žije Ferko od roku 1973. Má 3 deti. Žije sám, ale deti ho často navštevujú. Plne sa nám venoval počas celej návštevy a jeho dve deti – 29 ročné dvojičky Lenka a Filip – strávili s nami asi jeden a pol dňa. Ferko vyštudoval VŠ stavebnú a pracoval ako stavbár - statik. V priebehu prehliadky mesta nám ukázal niekoľko budov, na ktoré robil statiku. Hamburg pozná veľmi dobre. Poukazoval nám rôzne zaujímavosti v meste

Cesta

Cestovali sme letecky z Viedne, priamo do Hamburgu. Z Komárna na letisko do Viedne a nazad z Viedne do Komárna nás Betkiným autom odviezol náš viedenský priateľ Kurt.Leteli sme lietadlami spoločnosti Austrian. Vzdialenosť 730 km z Viedne do Hamburgu lietadlo prekonalo za jeden a pol hodiny. Leteli sme vo výške nad 10 000 m n.m. (max. 11 726 m), Najnižšia vonkajšia teplota – mínus 55°C. Stoštyridsaťmiestne lietadlo nebolo úplne obsadené, cestovalo sa veľmi príjemne.

Mesto Hamburg
Podľa údajov vo Wikipedii Hamburg je po Berlíne druhým najväčším mestom v Nemecku a siedmym v Europskej Únii. Samotné mesto má viac ako 1, 8 miliona obyvateľov, pričom jeho metropolitná oblasť má približne 4,3 miliona obyvateľov. Podrobnejšie sa zoznámime s mestom v ďalšej časti
Mesto leží na severe krajiny pri sútoku riek Bille a Alster do Labe. Približne 110 kilometrov severne od Hamburgu sa Labe vlieva do Severného mora, na úseku od Severného mora až po Hamburg je Labe splavné aj pre zaoceánske lode. Hamburg je centrom obchodu v severnom Nemecku. Z priemyselných odvetví je tu letecký priemysel .
Hamburgu bol Európskou ekologickou metropolou pre rok 2011 udelený názov “Európske zelené mesto” (bližšie pozri tu)

Náš pobyt v Hamburgu
Do Hamburgu sme pricestovali v nedeľu dňa 24. apríľa, okolo 19. hodiny. Letisko je priamo v meste. Ferko nás čakal na letisku. Z letiska k Ferkovi sme išli metrom a potom kúsok peši.
/Fotky sa po kliknutí na ne zväčšia/
V pondelok ráno sme sa vybrali na prvú prehliadku mesta. Cestou sa k nám pridala aj Ferkova dcéra Lenka
Saint Nikolai Memorial (pamätník sv. Mikuláša).
Pozreli sme si tento pamätník, ktorý je jedným z najstarších kostolov v Hamburgu. Počas druhej svetovej vojny slúžil ako orientačný bod pre pilotov spojeneckých vzdušných síl počas rozsiahlych náletov na Hamburg a v júli 1943 bol bombami zničený . Zachovala sa len veža, ktorá teraz slúži ako pamiatka na vojnu. V suteréne kostola sa nachádza informačné centrum. Sú tu panely s fotografiami a premietajú sa filmy non-stop dokumentujúce bombardovanie Hamburgu. Vojnou bolo v meste zničených 80 % budov.

Potom sme sa vo veži výťahom vyviezli do výšky 76 m na vyhliadkovú plošinu, odkiaľ je nádherný výhľad na mesto a prístav

Pokračovali sme v prehliadke mesta. Cestou sme sa zastavili na obed v reštaurácii ...
...v blízkosti domov, ktoré sa nakláňajú na jednu stranu.Tak ako sa domy nakláňajú, postupne je prispôsobovaný aj tvar okien.
Všimnite si okná á
A aby budovy pri postupnom nakláňaní nespadli, sú železnou konštrukciou zaistené o susedný dom.
Vodné kanály

Ako už bolo z vyhliadkovej veže ćiastočne vidieť, celý Hamburg je poprepletaný vodnými kanálmi. Sieť vodných kanálov je taká obrovská, že nad nimi museli vybudovať vyše 2500 mostov /je to viac ako v Benátkach/. Nasleduje k tejto téme niekoľko fotiek, ďalšie uvidíme pri prehliadke mesta


Pre lepšiu predstavu si pozrite pohľad na časť Hamburgu z lietadla na snímke, ktorú som našiel na Internete
Kliknutím na obrázok si ho zväčši


HafenCity – vnútorné mesto budúcnosti
Je to nové moderné mesto, ktoré sa buduje vo vnútri Hamburgu na ploche 160 hektárov prístavného skladovania , keď rozširovaním racionálnejšej kontajnerovej prepravy a skladovania sa stávajú skladové priestory prebytočné. Projekt je už 5 rokov vo výstavbe a postupne sa dáva do užívania. Jeho dokončenie sa predpokladá asi o 8 rokov. ...
Na originálnom projekte HafenCity sa podieľal aj bývalý hlavný architekt centrálnych štvrtí Hamburgu Slovák architekt Peter Gero, ktorý o tom hovorí /pozri tu/

HafenCity - pôvodné budovy skladov


HafenCity - Niektoré budovy, ale i niektoré námestia
v tejto novej štvrti sú pomenované po slávných moreplavcoch

HafenCity - Niektoré budovy, ale i niektoré námestia
v tejto novej štvrti sú pomenované po slávných moreplavcoch




HafenCity - Niektoré budovy, ale i niektoré námestia
v tejto novej štvrti sú pomenované po slávných moreplavcoch





HafenCity -





HafenCity - výstavba budovy filharmónie.
Stavba je zaujímavá aj tým, že je postavená na budove jedného z bývalých skladov




HafenCity - Tieto budovy (pod ktorými ideme), sú vstavané
do kovovej konštrukcie - pozri nasledujúcu snímku



HafenCity - kovová konštrukcia
do ktorej sú domy vstavané - pozri predch. snímku.




HafenCity -



HafenCity -


Loďou po Labe

Veľmi zaujímavá bola plavba loďou (trajektom) po Labe

Prístav trajektov

Po vyplávaní sa nám naskytok krásny výhľad na prístav. Nasleduje niekoľko záberov:
Na Internete som našiel tieto informácie o prístave: “Prístav sa rozprestiera na ploche takmer milion (983 500) m2. Z hľadiska obchodu je tretím najväčším prístavom v Európe po Rotterdame a Antwerpách. Neustále rozširujúca sa kontajnerová preprava je plne automatizovaná, zastáva druhé miesto v rámci Európy. Roku 2003 uviedli do prevádzky Altenwerder Terminál, prekládka činila v roku 2007 140 miliónov ton tovaru. V prístave pracuje 68 000 ľudí a v ďalších 154 000 pracovných miest je priamo závislých na objeme prekládky”.

Priamo ruch v prístave sme z lode nevideli, preto znovu si vypomáham s Internetom a pre lepšiu predstavu uvádzam tento obrázok z Wikimedia Commons
Pohľad na kontajnerový terminál Altenwerder (CTA) v Hamburgu

Ďalšie zábery z plavby loďou:
Ďalší prístav trajektov

Do prístavu plávajú aj zaoceánske lode
Do prístavu plávajú aj zaoceánske lode.
Pozri aj na mojom krátkom videu na YOU TUBE tu.

Vraciame sa do prístavu trajektov

Múzejná plachetnica
110 rokov stará múzejná loď – plachetnica Rickmer Rickmers. Trup plachetnice je 97 metrov dlhý, 12,20 metrov široký, ponor 6 metrov a plocha plachiet je 3.500 m˛.
Tenisový štadión
Ferko je aktívnym športovcom, je členom tenisového klubu, a tak v ďalší deň - v utorok sme našu prehliadku začali krásnym tenisovým štadiónpúm


Budova tenisového štadióna





Vrch haly je otvorený, ale pri nepriaznivom počasí sa môže zakryť


Krycí materiál zo stredu sa lanami natiahne a zakryje celú halu



Stožiare, ktoré napínajú laná. sú osadené v kĺboch



Je tu galéria víťazov majstrovstiev – turnajov v Hamburgu od roku 1892. Na nasledovných snímkach je len časť z celkovej galérie:

V hornom rade druhý z prava je Merčír /SR/









Bibliotéka



Po prekliadke tenisového štadióna nás Ferko zaviedol do bibliotéky (Zentralbibliothek - Ústredná knižnica), ktorej je ako člen literárneho krúžku častým hosťom. Je to úplne automatizovaná požičovňa kníh, akási samoobsluha




Budova bibliotéky




Vstup



Oboznámil nás s postupom pri zapožičiavaní a výmene kníh. Čitateľ ani nepríde do osobného styku so zamestnancami knižnice. Knihy, časopisy, CD či DVD sú uložené v regáloch v halách na niekoľkých podlažiach. Popri regáloch sú rozmiestnené počítače. Čitatelia majú pridelené čitateľské kartičky ktoré sa aktualizujú po zaplatení ročného členského príspevku. Po prepojení kartičky s počítačom čitateľ presne zistí kde je uložená hľadaná kniha, príp. ak je vypožičaná, zistí kedy bude vrátená, resp. v ktorej inej bibliotéke sa konkrétna kniha nachádza. Keď knihu na vyznačenom mieste v regáli našiel, na PC si zeviduje jej požičanie.


DVD







Časopisy

Vrátenie kníh je rovnako pomocou kartičky a počítača. Vrátené kníh po zaevidovaní čitateľ vloží na bežiaci pás, ktorý ich presunie k manipulačnému stolu pracovníkov knížnice:


Vracanie kníh

Po prehliadke bibliotéky sa k nám pripojil Ferkov syn Filip a spolu sme poobedovali.



Po obede sme sa presunuli k jazeru Alster.
Hamburčania milujú vodu a akoby jej nemali dosť v rieke Labe a s nim súvisiacich nespočetných kanáloch, v strede mesta si vybudovali 2 veľké úmelé jazerá - Inner Alster a Outer Alster. Napájané sú z malej riečky Alster. Jazero sa rozprestiera na ploche asi 160 ha. Nastúpili sme na vyhliadkovú loď a stred mesta okolo jazera sme si obhliadli z iného pohľadu.
Pohľad na časť jazera


Nastúpili sme na výletnú loď


Na lodi na každom stole je vytlačená mapa trasy plavby,
takže každý pasažier má možnosť sledovať jej priebeh



Múzeum práce

V stredu , t. j v posledný deň nášho pobytu v Hamburgu nás Ferko zaviedol do múzea práce, kde nám ukázal zariadenie, obrovský stroj, akási fréza, ktorou bol prekopaný tunel popod riekou Labe. Vystavené zariadenie je umiestnené vo veľkej hale prehradenej sklenenou tabuľou a preto fototografie z tejto prehliadky sa mi, žiaľ, nevydarili ani bez blesku (zrkadlenie z ulice) ani s pomocou blesku (odraz blesku od skla). Prikladám aspoň informáciu o tomto diele – v nemčine s obrázkami, ktorú som si tam odfotil . No ako vidíte z nasledovných troch snímkov, nielen u nás, aj v Hamburgu sa sprejeri činia :-))
.

Tenisový klub
Ďalšie naše kroky smerovali k Ferkovmu tenisovému klubu. Hamburg je mesto bohaté na zeleň. I teraz sme prechádzali jedným zo 120 parkov a bola to príjemná prechádzka popri rozkvitnutých voňavých rododendronoch, ktoré hrali rôznymi farbami.



Prichádzame k cieľu tejto prechádzky – k Ferkovmu tenisovému klubu







A pokračovali sme ďalej. Pred nami sa objavilo veľké priestranstvo – miesto, kde hamburčania trávia voľný čas, miesto piknikov, opekačiek a pod.

... sme si všimli
Nakoniec, pred ukončením nášho pobytu v Hamburgu prehliadkou Múzea modelov svetových železníc, niekoľko postrehov z prehliadky mesta

Cestovné lístky na MHD
Väčšie vzdialenosti sme prekonávali mestskou hromadnou dopravou – železnicou (nadzemka, podzemkla) autobusom, loďou. V prvý deň - ráno sme si kúpili lístky na 3 dni a za túto dobu sme mohli cestovať neobmedzene na hociktorom dopravnom prostriedku MHD. Lístky platili aj ako zľavné lístky na rôzne podujatia.

Packstation
je obchodná jednotka spoločnosti Deutsche Post v Nemecku. Zaisťuje automatické kabíny pre samoobslužný príjem a výdaj balíkových a listových zásielok. Funguje nepretržite 24 hodín denne, 7 dní v týždni.
Packstadion začal ako pilotný projekt v roku 2001 a rýchlo sa rozšíril. Podľa získaných informácií v súčasnej dobe je registrovaných asi 800 000 zákazníkov Packstationu v Nemecku a ich počet sa v posledných rokoch zvyšuje ročne o 200 tisíc. Použitie Packstationu je pre registrovaných zákazníkov zdarma na základe prideleného magnetického prúžku karty (Goldcard) a PIN.Služby využívajú najma obyvatelia, ktorí nie sú cez deň doma (študenti, slobodní podnikatelia a zamestnanci a .i), alebo v čase úradných hodín na pošte nemajú čas.


Raj cyklistov.
Cyklistika je veľmi populárna. Prechádzaním ulicami sme prešli okolo niekoľkých automatizovaných požičovní bicyklov.

Chodníky v meste pre cyklistov umožňujú bezpečnú prepravu. Sú po dĺžke rozdelené na dve polovice. Jedna polovica slúží cyklistom, druhá peším chodcom. Hamburčania zvyknutí na tieto pravidlá ich disciplinovane dodržujú. My, zaujatí prehliadkou mesta, sme na to dosť často zabúdali

Pri prehliadke mesta sme sa stretli s takouto výzvou (príklad, ako si obyvatelia Hanburgu chránia svoje mesto):


Múzeum modelov železníc

A na konci nášho putovania sme si nechali návštevu múzea modelov železníc – Miniatur Wunderland, ktorá je najväčšou modelovou železnicou na svete. Sľúbili sme to nášmu rakúskemu priateľovi Kurtovi. A neľutujeme. Je to niečo úžasné. Pozri môj krátky film na YOU TUBE. Nastav na celú obrazovku.

Táto modelová železnica sa nachádza v jednej z veľkých budov bývalých skladíšť v mestskej časti Speicherstadt. Otvorená bola v roku 2001. Odvtedy sa stále rozširuje a dokončená má byť v roku 2020. Prehliadka sa nedá pozrieť z jedného miesta, lebo sa rozkladá v niekoľkých navzájom prepojených poschodiach
Podarilo sa mi zistiť údaje aktuálne pred rokom, z ktorých vyberám: Podľa stavu v lete 2010 predstavovala plocha modelovej oblasti 1300 m2, 13 000 m koľajníc, 930 vlakov, vyše 14 450 vagónov. Najdlhší vlak má 14,5 m. Atmosféru dotvára 3 660 budov a mostov, 8 850 aut, 335 000 svetiel, 215 000 figuriek, 228 000 stromov. K uvedenému termínu je vybudovaných 8 stavebných oblastí.
V časti Hamburg a pobrežie sú vidieť verné kopie známych budov, futbalový štadión, vlaky a autobusy, ďalej sú tu Rakúske Alpy s fungujúcimi výťahmi, veľmi dlhé trasy pre vysokorýchlostný vlak ICE a.i. Ameriku reprezentuje Grand Canyon, Las Vegas, Skalnaté hory a ďalšie americké známe mestá a miesta. Ďalej je tu podobne zastúpená Škandinávia – Dánsko, Švédsko, Norsko, Fínsko (polárna žiara, príliv a odliv, soby, sneh). Švajčiarsko s vysokými vrcholkami Álp /zasahujú cez 3 poschodia .-) /. Atraktívny najmä pre deti tu bol fungujúci miniatúrny závod na výrobu švajčiarskej čokolády LINDT. V strede Álp sa nachádza veľké letisko, s ukončením ktorého práve v čase našej návštevy finišovali. Videli sme ako odskúšavali štarty lietadiel (pozri film - prepojenie v prvom odstavci tejto časti). Po dokončení výstavby letiska budú pokračovať v sekciách Taliansko a Francúzsko
Počas prehliadky sa v určitých intervaloch strieda deň a noc, denný ruch a nočný kľud rušený len občasným prejazdom vlaku, či auta, osvetlenými ulicami, postupne zhasínajúcimi svetlami v oknách budov, ...
Projekt je riadený 46 počítačmi, má 230 zamestnancov a náklady na výstavbu do roku 2010 predstavovali 12 000 000 €.


Záver

Po tejto zaujímavej prehliadke sme našu návštevu Hamburgu ukončili. Ferko nás odprevadil na letisko, kde sme sa s ním rozlúčili.







* * *


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára